måndag 3 juli 2017

Mixed Media Canvas: Grow strong

Hej,
idag tänkte jag visa er en mixed media canvas som jag har skapat efter en idé jag har haft i tankarna länge. Till slut vågade jag mig på min idé. Av någon anledning verkar jag mycket förtjust i att skapa tavlor med träd på. Så blev det även med denna.


Jag började med att ta fram en canvas i storlek 30x30 cm. På denna applicerade jag modellingpaste genom en stor stencil som jag sedan målade med vit gesso när pasten hade torkat. I nästa steg var det dags för själva skapandet av min idé. Detta var att skapa ett träd av lera, där delar av stammen går omlott, som sedan blev till grenar eller rötter. Detta var lite "tricky", men blev ändå nöjd med resultatet av själva trädet.
För att skapa mer djup i trädet limmade jag fast stenar i kronan och kring rötterna. Jag blandade även soft matte gel med mini art stones och pärlor som jag applicerade lite här och var kring och på trädet.
När stenarna och gelen hade torkat målade jag allt med vit gesso.


När gesson hade torkat tog jag fram dylusions paint i blått och lila. Bakgrunden målade jag med blå och modellingpasten målade jag med lila. 
Jag limmade sedan fast några blommor i lila och blå i kronan. 
Eftersom jag ansåg att trädet saknade färg, målade jag stenarna och pärlorna med inka gold. Jag försökte behålla trädet så vitt som möjligt ändå, därför målade jag över hela tavlan lätt med vit gesso.


Jag tog sedan fram bokstäver i trä och kartong som jag målade med samma dylusions paint färger som tidigare. När de hade torkat limmade jag fast dessa på tavlan.
Slutligen stänkte jag med dylusions paint i vitt över hela canvasen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar