tisdag 1 augusti 2017

Mixed Media Canvas: Love

 Hej,
nu är det dags för en ny mixed media canvas. Denna i kärlekstema.


Bakgrunden grundade jag först med gesso och applicerade efter det texturepaste genom en stencil. Efter det målade jag allt med gesso igen och fäste även dit sytråd och ostduk. Målade ytterligare en gång med gesso. Anledningen till alla dessa lager med gesso är för att denna gång har jag en mycket tunnare variant hemma. Och för att den inte ska spricka när jag tillsätter färg blir det många lager istället.


Sedan var det dags att börja limma dit dekorationer. Jag började med en kartongform med en ungefärlig form av ett hjärta. Efter det andra chipboardformer, bokstäver. Sedan en hel del charms och metalldekorationer och pappersblommor. Och fortsatte med fler av tidigare använda dekorationer tills jag fick en bra höjd på hjärtat.


Efter det gjorde jag en mixtur av gesso och stenar i olika storlekar som jag applicerade lite här och var på och kring hjärtat. Sedan målade jag allt med gesso för att kunna färga in allt. När detta hade torkat började jag färga in tavlan med dylusions ink spray i rosa och rödaktiga toner. Jag lät allt torka innan jag sprayade ytterligare, denna gång med glimmer mist och lindy's i rosa toner.


Nästa steg var att applicera inka gold, använde mig av rosa, röd och brunguld. Efter det målade jag med gesso över allt lätt, för att ljusa upp samt tydliggöra alla dekorationer. Sedan limmade jag dit ett pärlband över hjärtat. Jag stansade även ut texten love i mjuk chipboard som jag heat-embossade med embossingpulver innan jag limmade fast den på hjärtat.


Slutligen målade jag kanterna och runt hjärtat med inka gold. Skvätte även med samma runt på tavlan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar